PCp Architects
Fotograaf: Arne Jennard
Kantoor en industriehal, Genk

Tectum

De nieuwe kantoren en bedrijfshal voor Tectum Group zijn gelegen in Genk-Zuid, tegenover de voormalige Ford-site.

Op het terrein dat Tectum Group aankocht, stond het geraamte van een onafgewerkte bedrijfshal die door meer dan 8 jaar leegstand volledig onderkomen was. Er werden herstellingen uitgevoerd aan de staalstructuur en het dak. Daarnaast werden een nieuwe vloerplaat en laadkades geplaatst en zijn de technieken volledig vernieuwd. Er werd nauw samengewerkt met een logistiek manager om de indeling van de bedrijfshal te optimaliseren.

Het nieuwe kantoor werd op de site evenwijdig met de bestaande bedrijfshal ingeplant. De horizontale gelaagdheid en hoogte (vier bouwlagen) maken het gebouw tot een nieuwe landmark aan de Henry Fordlaan.

Het kantoorgebouw heeft een betonnen skelet-structuur met overspanningen van 15 meter, hierdoor is het kantoor zeer flexibel in te delen.

Het volume is los getrokken van de bedrijfshal om aan beide zijden daglichttoetreding mogelijk te maken. Het vele daglicht in de kantoren draagt bij aan een positieve werkomgeving.

Op het gelijkvloers is er gewerkt met verschillende vormen van vergaderen: afgesloten formele vergaderzalen die koppelbaar zijn i.f.v. de bezettingsgraad, kleinere vergaderplekken in de vorm van akoestische boxen en een polyvalente ruimte voor informele besprekingen in de bar. De bar ligt op het kruispunt tussen de verschillende functies (de hal, de leslokalen en het kantoor) en vormt het kloppend hart van het bedrijf.

De verticale circulatie en secundaire functies zijn gegroepeerd in een zuivere rechthoek, centraal in het gebouw. Dit volume komt op elk niveau terug.
De meeste beweging is in de kantoren op niveau 1 terug te vinden, waar de afdeling communicatie en de technische dienst zijn gelokaliseerd.

De directiekantoren op niveau 2 zijn heel transparant en toegankelijk, dit draagt bij tot de open bedrijfscultuur.

Op niveau 3 zijn de functies die meer discretie vragen terug te vinden: de financiële dienst en de HR-afdeling.

De gevel van de bedrijfshal werd volledig voorzien van een nieuwe gevelbekleding in mat-zwarte Trespa. Als contrast hiermee werd er voor het kantoorgebouw gekozen voor een witte gevelbekleding Staron.

Opgeleverd
Bouwjaar