PCp Architects
Fotograaf: Philippe van Gelooven
lofts, Hasselt

Blue Lofts

Het project is het resultaat van de transformatie van een voormalig industrieel pand, een opslagloods van Belgacom, aan de rand van de blauwe boulevard van Hasselt. De uitzonderlijk ligging vroeg extra aandacht voor de inplanting in de directe omgeving en gebruik van deze ligging in de opbouw van de wooneenheden. Het gebouw ligt in een overgangsgebied met enerzijds een historisch karaktervolle industriële site met aansluitend de stadsuitbreiding 'Quartier Bleu' aan het Albertkanaal en anderzijds een residentiële wijk met de passende naam “tuinwijk”.

Het Blue Lofts ontwerp werd geïnspireerd door de essentie van loft-living: een zee van ruimte verpakt in een pure, inspirerende architectuur. Hierbij werd dankbaar gebruik gemaakt van de strakke betonnen structuur en grote oppervlakte van het oorspronkelijke gebouw. Ook voor de buitenzijde werd een minimalistisch, puur ontwerp gehanteerd waarbij gegalvaniseerd staal wordt gecombineerd met ruime glaspartijen, sobere lichtgrijze gevelbepleistering en een houten accent bij de inkom. Zeer ruim bemeten terrassen en daktuinen maken het volume luchtig en geven het een rijkelijke uitstraling in aansluiting met de tuinwijk en de blauwe boulevard.

De ontwerpfase ging hier vooraf door een degelijke studie van het bestaande Belgacomgebouw. Het gebouw werd gedeeltelijk gesloopt tot op de dragende betonstructuur van kolommen, balken en platen. Als bovenste verdieping werd geopteerd voor een stalen teruggetrokken structuur waardoor er op het dak grote terrassen ontstonden. De eerste en tweede verdieping verkregen hun terrassen door een opgehangen staalstructuur. Transparant glazen borstweringen garanderen een optimaal uitzicht. Het atrium met binnentuin fungeert als ontmoetingsruimte maar zorgt ook voor privacy.

Alle loften hebben hun inkom vanuit het atrium. Een centrale glazen liftkoker wordt geflankeerd door trappenpartijen en overlopen. De gebruikte materialen zijn puur en sereen waardoor de nadruk gelegd wordt op het groene element.

Opgeleverd
Bouwjaar